Pages

Friday, 28 February 2014

Duit 5 sen

Assalamualaikum.....
Hari ney kisah aku ngn 5 sen... sory yup kepada penghuni kedai yang aku bgi 5 sen untuk beli air oligo and twisties...
Banyak orang x hargai amount 5 sen.. mereka pk xde nilai,, ade yang kate,, xpe2la 5 sen jew kot,, padahal mereka x tahu,, 5 sen 2 berharga taw, xde 5 sen,, kita xleh cukup rm100..ok berbalik pada cerita aku takdi beli air pakai 5 sen.. kesian aku tengok ngn akak 2 kira duit 5 sen,.hahahhha.. bnyak sgt duit 5 sen,, so aku pakai la untuk beli air,, so berguna jugak 5 sen,, yang tgh2 sengket sekrang ney...
So kesimpulan hargai la 5 sen anda taw... hehehheeh

Tuesday, 25 February 2014

Kehidupan

Assalamualaikum semua....

Sometime kita terpk. Kan best kita jadi itu ini kan kan.. tapi sepatutnya kita bersyukur dengan keadaan.. ade sebb knpe dan macam mane,,, setiap apamyang berlaku pasti ade kebaikan.. kerna segala yang terjadi adalah ketentuan dia maha mengetahui apa yang perlu dan tak perlu,, sedar tak sedar,, dah tua dah aku ney.. hahahaha.. macam2 aku lalui.. zaman kanak2,, zaman remaja dan zaman dewasa, cume belum alami zaman perkawenan dan zaman dah umur banyak,, hahhahhahaahha.. zaman itu pasti akan ku lalui,,banyak angan taw.. but jodoh itu pasti ade.. mudah2.. apa yang ku perolehi,. Semuanya,, alhamdulah....sebenarnye an,, xde apa nk cakp ney,, hahahaha, so have fun yup semua,,

Saturday, 22 February 2014

Luahkan rindu

Assalamualaikum...
hari ney best giler2... giler pon x best mcm ney,,, hari ney kekuar dengan anje kesayangan sya.. lme sgt x jumpe.. yang paling kelakar,, aku tggu kat lain,, dye tggu kat lain,, kesian kami,, dekat 2 jamla masing2 duk tnggu,, hehehe..but walapon x puas jumpe terubat jugak rindu dekat anje,, yang lame x jumpe,.hari ney,, tgok wayang,karok, hahhaa bergambor yang penting,rasa nk jumpe lagi la,, x puas rasa,sory taw xdpt ikut anje, balik umh.. keadaan x izinkn la,, nk tido umah.. itu sahaja cerita hari ini,. Dye la syang saya,,, hehheh, miss u so much,, cannt let u go dear,,

Friday, 21 February 2014

Korang tahu tak

Hari ney ramaI bebenor duk post kat fb twit we chat.. mne lagI yang boleh post,, n ade jugak yang duk pm aku tanye brim aku dapat ke x,duk cite pasal brim... yang mane dah masuk 2 alhamdullah,, hujung2 bulan dapat duit kocek sementara nk tggu gaji,, but jangan beboros sgt, beringat2 je la eek.. esok x saba nk jumpe dengan buah haty sya.. yang dah lme x jumpe iaitu puteri anje, hahhah., lame x jumpe beliau,, so rindu sagt,, mcm2 planing nk buat dgn dye,, hahhaa pagi2 esok dah terpacak dekat ktm.. hope eaok semua berjalan lancar.. miss u anje so much,,
Sahabat mungkin kadang2 kita x jumpe,, but bila kita dah mencipta kisah,,pasti saat kisah itu yang di rindui,,walaupon,, andai di katakn suatu hari nnty kita gduh,, tapi kenangan ttp segar...pasti akan di ingt jua.. jangan kate benci,, kalau masih ade kenangan kerna kenangan Itu pasti ade.. hope hubungan dgn semua akan berkekalan.. amin,., wahai sahabat2 sya,,,

Dugaan

ASSALAMUALAIKUM.....

Alhamdulillah...masih merasa nikmat bernyawa,makan,minum dll..

Hari nie stress dengan kerja belambak dekat office.customer yang datang berpusu-II..but tabah kn hati terima cabaran dengan iklas..
target bahagian marketing sudah di capai...so fun sikit,xde stress nak up lagi marketing...telefon pulak tak habis-habis nak berdering,, pening aku dengan kak miza nak jawab pertayaan bakal-II pembusiness yang baru join untuk mulakan business.but alhamdullah macam-macam rakam dan soalan yang terpaksa kami jawab...
hah,, kang dah tahu dah,bila bagi taklimat,kata pham pernah buat...but bila dah berdepan ambik kau,kan dah tanye kteorang...
bila kita dah berdepan dengan situasi sebenar.. baru kita tahu pentingnye,, taklimat yang di berikan oleh pengtaklimat... so kami jugak yang di cari.. every week.. ade traning.....fuh.. kalau boleh nak lari jew dari  beli taklimat.. tambah-II lagi kalau soalan yang berpusu-II,,ayoyoy susah nak jwab.. minggu ney punye cerita dalam taklimat.. belum masuk topic lagi,, dah tanye.. kasila kami bagi masuk topic dulu baru tanye...
next week traning agn...

hope can do the best for our compay....

alhamdullah.. setiap apa yang di buat.. pasti ada balasan nya.. amin hopefully

Sunday, 16 February 2014

Happy Monday Day

Hai all...

Now mulakan hidup baru pada hri isnin.. setelah 3 hari bercuti....tenang kan fikiran,hati.. dan setelah pulang dari bercuti sudah dapt satu penyelesain di ats masalah yang berlaku..

biarkan dia pergi,jika itu dapat membahgiakan ia.. now... life must go on.. cume apa yang boleh.. doakan kebahgian dia dngan insan yang mampu membahgiakan ia kalau itu yang terbaik untuk diri nye...

bak kata kak zura"kalau betul dia sayangkn awak dia akan datang mencari awak,kalau sebaliknye,hanya redha dan doakan yang terbaik.. kuatkn hati terima kenyataan dengan apa yang berlaku.."

now u see me n my life...

betol kate orang susah nk menjadi setia,, bila dah setia sakit yang kita rasa...lepas ney,, bercinta lepas kawen,, hahahhahahahah...

bila nak kawen???????

Tuesday, 11 February 2014

Akhirnye

ASSALAMUALIKUM...

Akkhirnye, dia yang aku cari, dia yang aku sayang..
Walaupon dia membencikn aku,walaupon dia rasa aku yang bersalah dalam semua hal,, aku redha.. asalkan dia tak menjauh,sedangkn aku tahu dia dah tak pedulikn aku,tapi aku mesti ada disamping dia.. hanya itu yang dapat bahgiakan aku,, kalau suatu hari nnty dia ada orang lain,, aku redha..


apa2 pon, i miss u n need u forever AMIRUL HAKEEM BIN SAADON

Thursday, 6 February 2014

My frend

I miss them a lot,,,, I know.. masa tak boleh di putar balik,,, setiap pertemuan pasti ade perpisahan... n jika itu berlaku pasti aku sentiasa merindui kalian,, pasti air mata akan jatuh.. jika di takdirkan ade pertemuan.., saat itu aku orang yang paling bahgia,.. jangan lupakan aku kawan,, kerna ade kamu aku masih kuat berada di sini, n dgn sokongan kalian aku masih lagi kuat menepuhi gudaan yang datang,, I love u all..... muah2.. syang kamu,,,. Semua yayayayyayyay....

Keberkatan,Kelebihan Hari Jumaat Dan Sembahyang Jumaat

Penghulu Segala Hari

Banyak hadis menerangkan kelebihan hari Jumaat, misalnya hadis Rasulullah S.A.W yang diriwayatkan Abu Hurairah berkenaan penghulu hari, bermaksud: “Jumaat dinamakan sebagai `Sayyidul Aiyam’ iaitu penghulu segala hari (hari yang sebaik hari).” Katanya Rasulullah SAW bersabda: Kita (umat Muhammad) adalah yang terakhir (datang ke dunia) tetapi yang terdahulu (diadili) pada hari kiamat. Kita adalah yang paling dahulu masuk syurga, padahal mereka diberi kitab lebih dahulu daripada kita sedangkan kita sesudah mereka. Kita diberikan petunjuk oleh Allah akan kebenaran yang mereka perselisihkan itu yang Allah telah tunjukkan kepada kita iaitu Hari Jumaat. Maka hari ini (Jumaat) adalah untuk kita. Besok (Sabtu) untuk kaum Yahudi dan lusa (Ahad) untuk kaum Nasrani

Kelebihan Hari Jumaat
Jumaat dikhabarkan sebagai hari yang istimewa dan mulia. Pada hari Jumaat berlakunya lima peristiwa yang penting, iaitu 
1)  Allah ciptakan Adam , 
2)  Allah turunkan Nabi Adam  ke bumi,
3) Allah mematikan Nabi Adam, 
4)  Pada hari itu juga ada satu saat yang tidak ada seorang hamba pun yang memohon sesuatu, kecuali Allah akan perkenankan permohonannya, selagi ia tidak meminta sesuatu yang haram. 
5)  Pada hari itu juga akan terjadinya hari kiamat. Tidak ada satu malaikat pun, sekalipun yang amat dekat kedudukannya di sisi Allah, langit, bumi, angin, gunung, juga lautan, melainkan kesemuanya memohon belas kasihan pada hari tersebut.
( Riwayat Hadis Muslim)
Dalam hadis lain, Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: “Hari yang dijanjikan ialah hari kiamat, hari yang disaksikan ialah hari Arafah dan hari yang menyaksikan ialah hari Jumaat. Matahari tidak terbit dan tidak terbenam pada mana-mana hari yang lebih mulia dan afdal daripada hari Jumaat.” (Hadis riwayat Tirmidzi).

Kelebihan Solat Jumaat

Solat Jumaat dua rakaat yang difardukan ke atas umat Islam membuktikan hari itu semulia hari yang perlu diambil manfaat untuk mendapatkan ganjaran ALLAH daripada setiap amal ibadat yang dilaksanakan.
Selain itu, hari Jumaat juga merupakan satu hari yang cukup mustajab dan istimewa untuk kita semua berdoa meminta pertolongan, nur dan hidayah daripada Yang Maha Esa.
Rasulullah bersabda: “Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat pertama, dia umpama berkorban seekor unta. Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat kedua, dia seperti berkorban seekor lembu. Sesiapa yang menghadiri solat Jumaat pada saat yang ketiga, dia seperti berkorban seekor kibas. Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat keempat, dia seperti memberi hadiah seekor ibu ayam dan sesiapa hadir solat pada saat kelima, dia seolah-olah memberi hadiah sebiji telur.”
Apabila imam naik ke mimbar, malaikat menutup buku catatannya dan ikut mendengar khutbah. Justeru, sesiapa yang datang untuk solat selepas itu seolah-olah dia hanya datang untuk solat semata-mata, tidak direkodkan di dalam buku kehadiran malaikat.

 Selamat Menunaikan solat Jumaat semua... untuk kaum adam

Lovely fmly radio

This is my my radio,,, rindu nk lepak ramai2 macam dulu,, but now masa yang tak xada free mahu pergi sana... to dj2 penangfm yang pernah ajar saya berdj thank.. dari sini saya minat untuk berdj.. n kepada sifu saya dj f.. thank a lot taw.. jasa mu tetap ku kenang... miss u all. Www.penangfm.com.my. semoga penangfm terus maju amin.. termasuk radio2 online yang lain..

Wednesday, 5 February 2014

Memory zaman belajar

My fmly..rindu sangat2 time ney,,, di andaikan boleh putarkn waktu sekejap,. Mahu berada di zaman ini sekjap... miss u all,,, semoga kenangan kekal abadi,,, amin,,, miss u all Group DEC/2010

Tuesday, 4 February 2014

Cerita Rakyat:BAWANG PUTIH BAWANG MERAH

Zaman dahulu kala di sebuah desa tinggal sebuah keluarga yang terdiri dari Ayah, Ibu dan seorang gadis remaja yang cantik bernama bawang putih. Mereka adalah keluarga yang bahagia. Meski ayah bawang putih hanya pedagang biasa, namun mereka hidup rukun dan damai. Namun suatu hari ibu bawang putih sakit keras dan akhirnya meninggal dunia. Bawang putih sangat berduka demikian pula ayahnya.
Di desa itu tinggal pula seorang janda yang memiliki anak bernama Bawang Merah. Semenjak ibu Bawang putih meninggal, ibu Bawang merah sering berkunjung ke rumah Bawang putih. Dia sering membawakan makanan, membantu bawang putih membereskan rumah atau hanya menemani Bawang Putih dan ayahnya mengobrol. Akhirnya ayah Bawang putih berpikir bahwa mungkin lebih baik kalau ia menikah saja dengan ibu Bawang merah, supaya Bawang putih tidak kesepian lagi.
Dengan pertimbangan dari bawang putih, maka ayah Bawang putih menikah dengan ibu bawang merah. Awalnya ibu bawang merah dan bawang merah sangat baik kepada bawang putih. Namun lama kelamaan sifat asli mereka mulai kelihatan. Mereka kerap memarahi bawang putih dan memberinya pekerjaan berat jika ayah Bawang Putih sedang pergi berdagang. Bawang putih harus mengerjakan semua pekerjaan rumah, sementara Bawang merah dan ibunya hanya duduk-duduk saja. Tentu saja ayah Bawang putih tidak mengetahuinya, karena Bawang putih tidak pernah menceritakannya.
Suatu hari ayah Bawang putih jatuh sakit dan kemudian meninggal dunia. Sejak saat itu Bawang merah dan ibunya semakin berkuasa dan semena-mena terhadap Bawang putih. Bawang putih hampir tidak pernah beristirahat. Dia sudah harus bangun sebelum subuh, untuk mempersiapkan air mandi dan sarapan bagi Bawang merah dan ibunya. Kemudian dia harus memberi makan ternak, menyirami kebun dan mencuci baju ke sungai. Lalu dia masih harus menyetrika, membereskan rumah, dan masih banyak pekerjaan lainnya. Namun Bawang putih selalu melakukan pekerjaannya dengan gembira, karena dia berharap suatu saat ibu tirinya akan mencintainya seperti anak kandungnya sendiri.
Pagi ini seperti biasa Bawang putih membawa bakul berisi pakaian yang akan dicucinya di sungai. Dengan bernyanyi kecil dia menyusuri jalan setapak di pinggir hutan kecil yang biasa dilaluinya. Hari itu cuaca sangat cerah. Bawang putih segera mencuci semua pakaian kotor yang dibawanya. Saking terlalu asyiknya, Bawang putih tidak menyadari bahwasalah satu baju telah hanyut terbawa arus. Celakanya baju yang hanyut adalah baju kesayangan ibu tirinya. Ketika menyadari hal itu, baju ibu tirinya telah hanyut terlalu jauh. Bawang putih mencoba menyusuri sungai untuk mencarinya, namun tidak berhasil menemukannya. Dengan putus asa dia kembali ke rumah dan menceritakannya kepada ibunya.
“Dasar ceroboh!” bentak ibu tirinya. “Aku tidak mau tahu, pokoknya kamu harus mencari baju itu! Dan jangan berani pulang ke rumah kalau kau belum menemukannya. Mengerti?”
Bawang putih terpaksa menuruti keinginan ibun tirinya. Dia segera menyusuri sungai tempatnya mencuci tadi. Mataharisudah mulai meninggi, namun Bawang putih belum juga menemukan baju ibunya. Dia memasang matanya, dengan teliti diperiksanya setiap juluran akar yang menjorok ke sungai, siapa tahu baju ibunya tersangkut disana. Setelah jauh melangkah dan matahari sudah condong ke barat, Bawang putih melihat seorang penggembala yang sedang memandikan kerbaunya. Maka Bawang putih bertanya: “Wahai paman yang baik, apakah paman melihat baju merah yang hanyut lewat sini? Karena saya harus menemukan dan membawanya pulang.” “Ya tadi saya lihat nak. Kalau kamu mengejarnya cepat-cepat, mungkin kau bisa mengejarnya,” kata paman itu.
“Baiklah paman, terima kasih!” kata Bawang putih dan segera berlari kembali menyusuri. Hari sudah mulai gelap, Bawang putih sudah mulai putus asa. Sebentar lagi malam akan tiba, dan Bawang putih. Dari kejauhan tampak cahaya lampu yang berasal dari sebuah gubuk di tepi sungai. Bawang putih segera menghampiri rumah itu dan mengetuknya.“Permisi…!” kata Bawang putih. Seorang perempuan tua membuka pintu.“Siapa kamu nak?” tanya nenek itu.
“Saya Bawang putih nek. Tadi saya sedang mencari baju ibu saya yang hanyut. Dan sekarang kemalaman. Bolehkah saya tinggal di sini malam ini?” tanya Bawang putih.“Boleh nak. Apakah baju yang kau cari berwarna merah?” tanya nenek.“Ya nek. Apa…nenek menemukannya?” tanya Bawang putih.
“Ya. Tadi baju itu tersangkut di depan rumahku. Sayang, padahal aku menyukai baju itu,” kata nenek. “Baiklah aku akan mengembalikannya, tapi kau harus menemaniku dulu disini selama seminggu. Sudah lama aku tidak mengobrol dengan siapapun, bagaimana?” pinta nenek.Bawang putih berpikir sejenak. Nenek itu kelihatan kesepian. Bawang putih pun merasa iba. “Baiklah nek, saya akan menemani nenek selama seminggu, asal nenek tidak bosan saja denganku,” kata Bawang putih dengan tersenyum.
Selama seminggu Bawang putih tinggal dengan nenek tersebut. Setiap hari Bawang putih membantu mengerjakan pekerjaan rumah nenek. Tentu saja nenek itu merasa senang. Hingga akhirnya genap sudah seminggu, nenek pun memanggil bawang putih.“Nak, sudah seminggu kau tinggal di sini. Dan aku senang karena kau anak yang rajin dan berbakti. Untuk itu sesuai janjiku kau boleh membawa baju ibumu pulang. Dan satu lagi, kau boleh memilih satu dari dua labu kuning ini sebagai hadiah!” kata nenek.Mulanya Bawang putih menolak diberi hadiah tapi nenek tetap memaksanya. Akhirnya Bawang putih memilih labu yang paling kecil. “Saya takut tidak kuat membawa yang besar,” katanya. Nenek pun tersenyum dan mengantarkan Bawang putih hingga depan rumah.
Sesampainya di rumah, Bawang putih menyerahkan baju merah milik ibu tirinya sementara dia pergi ke dapur untuk membelah labu kuningnya. Alangkah terkejutnya bawang putih ketika labu itu terbelah, didalamnya ternyata berisi emas permata yang sangat banyak. Dia berteriak saking gembiranya dan memberitahukan hal ajaib ini ke ibu tirinya dan bawang merah yang dengan serakah langsun merebut emas dan permata tersebut. Mereka memaksa bawang putih untuk menceritakan bagaimana dia bisa mendapatkan hadiah tersebut. Bawang putih pun menceritakan dengan sejujurnya.
Mendengar cerita bawang putih, bawang merah dan ibunya berencana untuk melakukan hal yang sama tapi kali ini bawang merah yang akan melakukannya. Singkat kata akhirnya bawang merah sampai di rumah nenek tua di pinggir sungai tersebut. Seperti bawang putih, bawang merah pun diminta untuk menemaninya selama seminggu. Tidak seperti bawang putih yang rajin, selama seminggu itu bawang merah hanya bermalas-malasan. Kalaupun ada yang dikerjakan maka hasilnya tidak pernah bagus karena selalu dikerjakan dengan asal-asalan. Akhirnya setelah seminggu nenek itu membolehkan bawang merah untuk pergi. “Bukankah seharusnya nenek memberiku labu sebagai hadiah karena menemanimu selama seminggu?” tanya bawang merah. Nenek itu terpaksa menyuruh bawang merah memilih salah satu dari dua labu yang ditawarkan. Dengan cepat bawang merah mengambil labu yang besar dan tanpa mengucapkan terima kasih dia melenggang pergi.
Sesampainya di rumah bawang merah segera menemui ibunya dan dengan gembira memperlihatkan labu yang dibawanya. Karena takut bawang putih akan meminta bagian, mereka menyuruh bawang putih untuk pergi ke sungai. Lalu dengan tidak sabar mereka membelah labu tersebut. Tapi ternyata bukan emas permata yang keluar dari labu tersebut, melainkan binatang-binatang berbisa seperti ular, kalajengking, dan lain-lain. Binatang-binatang itu langsung menyerang bawang merah dan ibunya hingga tewas. Itulah balasan bagi orang yang serakah.
COpy:http://www.lokerseni.web.id/2013/10/cerita-rakyat.html

x

Kehidupan seorang pekerja

Kehidupan seorang pekerja yang membosan kn di tempat kje, mcm ney la jadinye,, kalau dh bosan sngt